Sveiki dantys

Nors burnos ertmėje esančias bakterijas maitina įvairios rūšies maistas, jos ypač minta angliavandeniais, kurių yra vaisiuose, cukruje, sausainiuose ir razinose.

 

Dantų emalį ardančią rūgštį bakterijos sudaro tada, kai nevalomos apnašos (akmenys). Todėl svarbu kasdien kruopščiai valyti dantis pasta su fluoru.

 

Tačiau yra ir daug kitų veiksnių, turinčių įtakos skylutėms dantyse atsirasti. Paskaitykite, ką daryti, kad dantys būtų sveiki.

 

Paspauskite čia ir išsamiau skaitykite šiomis temomis:


Kodėl dantyse atsiranda skylučių

Burnos ertmės bakterijoms reikia energijos, todėl jos degina maiste esančias medžiagas. Šio energijos virsmo metu išsiskiria įvairios atliekos, tarp jų ir pieno rūgštis. Seilės išvalo maisto likučius ir neutralizuoja rūgštį. Jeigu žmogus laikosi tinkamos burnos higienos, burnoje gaminasi mažai rūgščių ir seilės jas neutralizuoja.

 

Problemų kyla tada, kai susiformuoja nejudinamos bakterijų apnašos – vadinamieji akmenys. Tokiu atveju gaminasi daug rūgščių, kurių seilės nepajėgia neutralizuoti. Tada rūgštys neutralizuojamos mineralais – dantyse esančiu kalciu ir fosfatu. Tai pirmasis ženklas, kad dantys prakiurs.


Bakterijos ir cukrus

Kai kurios apnašose (akmenyse) esančios bakterijos dauginasi rūgščioje terpėje: jos degina energiją, gautą iš cukraus ir kitų skylančių angliavandenių, pvz., vaisių, lengvų užkandžių, duonos, virtų bulvių ir makaronų.

 

Jeigu burnoje yra apnašų ir žmogus vartoja daug cukraus, keičiasi bakterijų sudėtis – cukrumi ir kitais skylančiais angliavandeniais mintančios bakterijos naikina kitas bakterijas, tai reiškia, kad rūgščių gaminasi daugiau.

 

Gaminantis rūgštims, burnoje sumažėja rūgštingumo laipsnis (pH). Sumažėjus rūgštingumo laipsniui, dantyse esantis kalcis ir fosfatas tampa tirpesnis. Todėl dažnai vartojant cukrų ir kitus skylančius angliavandenius yra didesnė tikimybė, jog dantyse atsiras skylučių. Tačiau taip atsitinka tik tada, kai burnos higiena prasta.

 

 

Kaip sumažinti ėduonies grėsmę

Kruopščiai valyti dantis dantų pasta su fluoru 2 kartus per dieną yra geriausias ginklas prieš dantų skylutes. Valydami dantis, pašalinate apnašas ir taip sumažinate grėsmę atsirasti ėduoniui.

 

Dantų pasta su fluoru apsaugo dantų emalį, todėl dantys tampa atsparesni rūgščių poveikiui.

 

Be to, svarbu reguliariai lankytis pas stomatologą.

 


 


6 naudingi patarimai, kaip išvengti dantų skylučių

  • Valykite dantis du kartus per dieną. Svarbiausia valyti vakare. Valydami stenkitės pasiekti kiekvieną tarpelį. Jeigu norite išvalyti ypač kruopščiai, galite naudoti dantų krapštuką arba dantų siūlą.
  • Naudokite pastą su fluoru.
  • Venkite valgyti visą laiką – tam tikrą saldumynų kiekį valgant tik keletą kartų per dieną kyla nedidelė rizika atsirasti ėduoniui, tačiau tą patį saldumynų kiekį valgant ištisą dieną – tikimybė jam atsirasti daug didesnė.
  • Stenkitės mažiau valgyti tų maisto produktų, kurie ilgai lieka burnoje, pvz., karamelę ir bananus.
  • Po valgio kramtykite becukrę kramtomąją gumą – ji valo dantis.
  • Periodiškai lankykitės pas stomatologą.

 

Angliavandeniai ir dantys

Kai kurios bakterijos, gyvenančios burnos ertmėje esančiose apnašose (dar vadinamose akmenimis), minta skylančiais angliavandeniais, kurių yra cukruje, vaisiuose, lengvuose užkandžiuose, duonoje, virtose bulvėse ir makaronuose. Perdirbus angliavandenius, susidaro rūgštys, dėl kurių dantyse atsiranda skylučių.

 

Nuo maisto konsistencijos ir angliavandenių koncentracijos priklauso, koks kiekis rūgščių susidarys burnos ertmėje ir koks bus rizikos prakiurti dantims laipsnis. Lipnus maistas burnoje išlieka ilgiau, o vartojant gryną cukrų, padidėja angliavandenių koncentracija seilėse.

 

Susidarant rūgštims, rūgštingumo laipsnis (pH) burnoje mažėja. Sumažėjus rūgštingumo laipsniui, padidėja dantyse esančio kalcio ir fosfato tirpumas. Ši danties medžiaga niekada nebeatsistato. Tai pirmasis ženklas, kad dantys prakiurs.

 

Įvairūs angliavandeniai nevienodai mažina rūgštingumo laipsnį (pH), be to, jis atsistato taip pat nevienodai greitai. Todėl ir rizikos atsirasti ėduoniui dėl angliavandenių laipsnis yra nevienodas.

 

Juo mažesnis rūgštingumo laipsnis ir juo ilgiau trunka jį atstatyti, juo didesnis pavojus atsirasti ėduoniui. Daugeliu atvejų burnos rūgštingumas atsistato per 60 min. Vadinasi, negerai valgyti arba gerti (išskyrus vandenį) ištisą dieną. Geriau tai daryti keletą kartų per dieną, kad dantys nebūtų nuolat veikiami rūgščių.

 

Ilgiausiai ir stipriausiai veikia rūgštys, susidarančios iš šių angliavandenių – cukrozės (sacharozės), fruktozės (vaisių cukraus) ir gliukozės (vynuogių cukraus). Bakterijos taip pat gali sudaryti rūgštis iš laktozės (pieno cukraus) ir krakmolo (sudėtinio angliavandenio) angliavandenių, tačiau ne taip, kaip iš likusių angliavandenių.


Cukrus ir dantų skylės

Atkreipkite dėmesį į tai, kad dantys gali prakiurti net vengiant vartoti cukrų. Dantys sugenda pirmiausia dėl netinkamos ir nepakankamos priežiūros. Dėl cukraus, kaip ir dėl kitų maiste esančių angliavandenių, gali atsirasti skylučių. Tačiau taip gali atsitikti tik tada, kai dantys netinkamai prižiūrimi. Jeigu reguliariai nevalysite dantų, susidarys apnašų. Bakterijos perdirba, pvz., cukruje, virtuose makaronuose, užkandžiuose, bulvėse ir duonoje esančius angliavandenius į rūgštis, kurios veikia dantis ir blogiausiu atveju išgraužia skyles. Taigi dantys genda nebūtinai tik dėl cukruje esančių angliavandenių. Todėl tarp frazių „nėra cukraus“ ir „nėra skylučių“ negalima dėti lygybės ženklo.

Vaikai ir dantys

Geriausia priemonė prieš dantų skylutes yra tinkama ir reguliari dantų priežiūra. Todėl svarbu išmokyti savo vaiką kruopščiai valyti dantis du kartus per dieną. Išmokę tinkamai prižiūrėti savo dantis vaikystėje, padėsite savo vaikui išlaikyti sveikus dantis visą gyvenimą.

 

Sveikiems jūsų vaiko dantims reikia ne vien gerų patarimų ir kas 3 mėnesius keičiamo naujo dantų šepetuko. Motoriniai vaikų įgūdžiai tinkamai valyti dantis visiškai susiformuoja tik sulaukus 12 metų amžiaus. Todėl dažniau turite būti greta vaiko jam valant dantis, prižiūrėti jį, vadovauti jam bei tikrinti, kaip jam sekasi tai daryti, kol vaikui sueis 12 metų.

 

Be to, derėtų vengti vaiką „migdyti“ pagirdžius vaisių sultimis, gaiva arba pienu iš buteliuko su čiulptuku, nes natūrali sultyse esanti vaisių rūgštis ėda dantų emalį, o cukrinės gėrimo medžiagos skatina bakterijas gaminti rūgštis, veikiančias dantis vaikui miegant. Todėl kiek įmanoma venkite duoti maisto ir gėrimų vakare išsivalius dantis.

 

Pasaldinti pieno produktai

Cukrumi pasaldinti pieno produktai mažiau skatina gamintis rūgštis negu tokią pat cukraus koncentraciją turintys kiti gėrimai ar maisto produktai. Greičiausiai taip yra todėl, kad pieno sudėtyje yra ne viena maistinė medžiaga (kalkės, fosfatai ir baltymai), trukdanti formuotis dideliam kiekiui rūgščių.